Ungdom og Teenager 1945-1953
Teenager
Skolegang og kærester fylder meget i en teenagers liv. For mig kom en tidlig og tragisk forlovelse til at bestemme min løbebane.I mine erindringer fra dette tiår beskrives skolegangen og de få piger, der har efterladt sig et spor. Som tiårig oplever jeg Lise; hun får stadig smilet frem. Først som femtenårig får jeg en rigtig kæreste Oda Elisabeth; stadig savnet. Der skal gå hele tre år efter bruddet med hende, inden jeg igen tør knytte mig til et andet menneske. Det bliver en bypige Bente-Hedvig og vi lover hinanden troskab til døden os skiller. Det ændrer min uddannelse, men ender tragisk, så slemt at et “mørke” tager over - kun glimtvis afbrudt - til Agnethe så at sige tænder lyset igen.
Ferier
Østervrå Realskole
|
|
| Lars Olav ~10 år |
Begge mine storesøstre havde hver fået et år på den private realskole i Østervrå som afslutning på deres skolegang. Det var flot at ofre så meget på piger. Det var der ikke andre piger i sognet, der havde fået lov at prøve. Som dreng fik jeg fem år og kunne slutte med en Præliminæreksamen – en sådan gav direkte adgang til et seminarium, Polyteknisk Læreanstalt, Veterinærhøjskolen og Tandlægehøjskolen. Jeg begyndte i 1945, det år krigen sluttede og tog alm. forberedelseseksamen i 1950. Det gav en længere skolevej. Der er fem km til stationen i Røgelhede og derfra andre 15 km med tog. Det burde ikke tage så lang tid, men toget rangerede ved hver eneste station for gods. Derfor var undervisningen udskudt til ved ti tiden og tilbageturen til firetiden. Det passede med, at jeg cyklede hjemmefra ved morgenmalkningen og kunne være hjemme igen til aftenmalkningen. Det betød, at jeg var fri for gøremål derhjemme undtagen på søn- og helligdage og i skoleferier.
Elisa Bech (25.09.1932 - 22.01.2016). Om vinteren var det buldermørkt, når vores tog langsomt tog os sydover. Så kunne de store drenge finde på at samle os i een kupé, alle sammen. Som den mindste kom jeg nok kun med for at få tallet til at gå op. Vi skruede pærerne ud, så der også var buldermørkt indenfor. Det var begyndelsen til en gemme/gætte leg, en mørkeleg hvor vi drenge - på nær een - sad hver med en pige på skødet. Den ensomme kunne så ved kløgt opnå at få en pige til at skifte over til sig. Jeg kæmpede mig altid hen i krogen nærmest vinduet og hver gang lykkedes det for en teglværksdatter, Lise (Elisa Bech) fra Røgelhede at sætte sig hos mig - vi var helt tyste og holdt lav profil under legen, så hun undgik at skifte plads. Hun var ældre og gik en klasse over mig, men dejlig spinkel og let. Smalle kølige langfingrede hænder. Med hendes venstre arm om min hals sad vi der, helt tyst, tæt og musestille. Jeg er 10 år, snart 11. Hun var ikke dampende varm som andre, men dejlig kølig. Jeg kan slet ikke huske, hvorledes hun så ud. På grund af legens natur, kan jeg huske dét, jeg kunne mærke og lugte.
Efterskrift. Elisa Bech får en uddannelse indenfor detailhandel. Hun bliver gift med en 12 år ældre murer, Møgelmose fra Klokkerholm. De driver forretning i Hirtshals. Han dør i 1992. Hun får to børn, en dreng (1961) og en pige; er begravet på Emmersbæk Kirkegaard ved Hirtshals. Var hun mon een af de piger, der blev ofret et enkelt år på i realskolen? Vi talte aldrig sammen - højst hviskede lidt. Hun er og bliver dog min første “flamme”.
|
| Elisa Bech (25.09.1932 - 22.01.2016) døde i Hirtshals. Udskrift af kirkebogen. |
Undervisningen på Realskolen var bjergtagende. Vi lærte om verdenshistorie,
civilisationens oprindelse, store krige. Regning var nu erstattet af
matematik og geometri. I fysik blev vi indført i en forunderlig verden og
ligeså i naturhistorie. Det blev en dejlig tid, hver dag. Skolen havde egen
gymnastiksal og udendørs var der adgang til et stadion ikke langt væk. På
stadion spillede vi fodbold. Læreren må have gået ud fra som givet, at alle
drenge kunne spille fodbold, for han fortalte os ikke reglerne og lavede
ingen træning med os. Han var slet ikke til stede under spillet. Ove var
vist den eneste, der kendte reglerne og han løb og råbte uafbrudt under
spillet. Det gik lidt ud på at undgå at ”få bolden”, for så kunne man heller
ikke gøre noget galt. Sport fungerede ikke på skolen, ellers var
undervisningen i mine øjne perfekt.
Katedralskolen
Den Store Depression, der tog sin begyndelsen i 1929 før jeg blev født, var ikke godt for landbruget. Nedgang og stilstand fortsatte under den anden verdenskrig, satte livet i stå på landet og der er ingen fremgang at spore førend Marschallhjælpen begynder at virke i halvtredserne. Intet under, at mine forældre gerne så en anden levevej for mig.
En tidlig morgen tog far sit pæne tøj på og gik den lange vej til Aalborg
og meldte mig ind på Katedralskolen. Hvor godt det var, kan ikke beskrives.
På ”Katedralen” nøjedes vi ikke med at lære verdenshistorie, men lærte at
være kritiske overfor vore kilder. Vi nøjedes ikke med at ”lære om” fysik,
men anstillede selv forsøg med mekaniske og elektriske opstillinger. I
sportstimerne spillede vi ikke fodbold, men dyrkede atletik, og var det
noget jeg kunne, så var det at kaste og løbe – så guld med emalje var intet
problem at opnå. Nok havde jeg været glad for at gå på ”Realen”, men dette
slog alt, døren blev slået op til en mangfoldig og forunderlig verden, en
glitrende funklende verden ventede derude.
En lille bogsamling købt på udsalg afspejler min interesse på den tid. Lommepenge var et ukendt begreb, men min mor holdt øje med, at jeg havde til bøger og en biograf i ny og næ. Leksika var en større beslutning:
- "Atomfysik for Hvermand" af M L Eidinoff og H Ruchlis, 1948
- "Kanonen og Maanen" af Paul Bergsøe, 1942
- "Vore unge Videnskabsmænd arbejder" af B. Michelsen, 1941
- "Fra Molekyle til Menneske" af Henning Lemche, 1945
- "Ubegrænset Energi" af H M Davis, 1948
- "Mentor - Westermanns Leksikon", 1950
|
| Niels Bohr Institutet |
Min vejleder William Hansen tilråder mig at læse fysik ved universitetet og i mit hoved er retningen sat mod Københavns Universitets Institut for Teoretisk Fysik, i dag Niels Bohr Institutet.
|
| Ic, April 1951. William Hansen yderst th. |
Else-Kristine Bøg Andersen (21.03.1934-13.07.2006). Klasselærer William Hansen havde inviteret begge sine klasser nysproglig IIa og matematisk Ic på hyttetur i Hammer Bakker 21/22 april 1951. Selv havde han sine to små døtre med. En dejlig hytte, dejligt terræn og en god tur. Det, jeg vil fortælle fra turen, er om overnatningen. Den fandt sted på hytteloftet – bare plant gulv med plads til os alle i vore medbragte soveposer. Da det bliver sengetid, kommer Else og spørger om hun må sove hos mig. Skam få den, der siger nej. Det gjorde jeg da heller ikke. Jeg vidste hvem hun var, men kendte hende i øvrigt ikke. Hun fik altid sin vilje - sagde man. Hun er sproglig og gik en klasse over mig. Hun var datteren fra Kristine Konditoriet, byens største og fornemste. Selv var hun ranglet, grænsende til det skramlede af vokseværk, men pæn, det var hun; selvbevidst, knejsende. Der er trangt med to i én sovepose. Vi var begge tynde, seksten år og - ikke mindst - vi var lige børn; jeg fik et godnatkys på kinden og sov så dydigt til den lyse morgen. Else og jeg var de eneste, der havde haft en sovekammerat, hvilket blev bemærket – især Ole Espersen udtrykte anerkendelse - og så med Else, datteren fra Kristine!
| Oda Elisabeth |
|
Som fjortenårig har Oda Elisabeth vokset sig utrolig smuk
og en ungersvend bliver kær i hende. De bliver gode venner, men
hans liv passer ikke ind i det liv, hun har tænkt sig. Det
meddeler hun ham og de skilles. I den alder er dét hverken mærkeligt eller Jordens undergang, men helt usædvanligt er de kede og grædefærdige begge
to. Sådan er hun, forstandig, eftertænksom og viljestærk. Ingen skal komme og sige, de var for unge - da slet ikke til en
pige, der er sendt hjemmefra fjorten år gammel og overladt til at klare
sig selv. Nej, de var både ansvarsbevidste og selvbevidste. For
dem var voksenlivet begyndt. |
|
Bente-Hedvig (1960).
5.000.000 ord (Word Count)
udveksler vi.
|
Trods to år yngre er hun den klogeste - ikke i teknisk videnskabelige anliggender, som mit hoved var fyldt med - men i dét, der angår menneskelivet. Hun kunne udrede problemer, som jeg end ikke havde ord for. Hun lærte mig at læse moderne litteratur. Åbnede til en forunderlig immateriel verden, jeg ikke kendte til. Vi bliver bundløst fortrolige. Ikke sært havde vi meget at tale om.
Vi bliver det, englænderne kalder "engaged to be married" med to alvorlige problemer (1) bruden er for ung (2) intet levebrød. En hastig militær karriere og begge problemer løst. Luftvåbnet er det hurtigste. Premierløjtnant på ingen tid. Fysiker, det må blive en anden gang. Som sagt så gjort!
Flyvevåbnet
|
| Gloster Meteor 4. Jetmotoren var en fascinerende nyskabelse. |
I årene efter afslutningen af 2. verdenskrig genopbyggede Danmark sin militære luftstyrke og der blev uddannet et stort antal militærpiloter uden væsentlig forudgående erfaring, ligesom der ej heller var nævneværdig erfaring med vedligeholdelse af de mange nye militærfly. Der skete særlig i 1950'erne et meget stort antal havarier med militærfly, hvorved et stort antal piloter omkom … with silver wings upon their chest.




Kommentarer
Send en kommentar